هتل‌ها در جهان به روش‌های گوناگونی درجه‌بندی می‌شوند که طبق سیستم هتلداری 30 روش برای آن وجود دارد ولی در سیستم ارزشیابی بین المللی ستاره‌ها نشان‌دهنده درجه هر هتل است. در ارزیابی هتل‌ها سه اصل کلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس آن امتیازبندی می‌شود که عبارتند از: 
-    امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل
-    امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل) 
-    امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی و آموزش.

سیستم درجه‌بندی هتل‌ها در ایران تقریبا مشابه سیستم بین المللی است و هتل‌ها از 1تا 5 ستاره می‌توانند دریافت کنند که یک پایین‌ترین و 5 بالاترین درجه کیفیت و خدمات را داراست و هر ستاره نیز به چهار زیرطبقه (تاپ و A و B و C) تقسیم می‌شود.
بر اساس استانداردی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعیین کرده است، شرایط کلی که در انتخاب یک هتل‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد عبارتند از:

خدمات و پذیرش مهمان: 
کارکنان قسمت پذیرش لازم است آمادگی لازم برای پذیرایی مهمان را در طول شبانه روز داشته باشند. همچنین بتوانند اطلاعات دقیقی در مورد قیمت اتاق‌ها، خدمات، ساعت کار و قوانین هتل به مهمان ارائه دهند. همچنین کارکنان هتل با توجه به درجه هتل باید در جابجایی وسایل مسافران کمک لازم را داشته باشند.

کیفیت اتاق‌خواب‌ها: 
اتاق خواب‌ها باید از لحاظ اندازه، شکل و سیستم تهویه دارای استانداردهای لازم باشد. استفاده از چیدمان و وسایل لوکس نشان دهنده سطح کیفیت هتل است.

 

خدمات عمومی اتاق: 
این خدمات شامل ارائه خدمات غذا در اتاق، سرویس بیدار شدن میهمان در هنگام صبح و… است که با توجه به درجه هتل کیفیت ارائه آن متفاوت است.

پاکیزگی و خانه‌داری: 
رعایت بهداشت و پاکیزگی از ملزومات هر هتلی با هر درجه‌ای است و از اهمیت بسیاری برخوردار است. انجام نظافت روزانه تخت‌خواب‌ها، تعویض ملحفه‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها در همه هتل‌ها الزامی است. 

رستوران و غذا: 
ارائه خدمات مربوط به رستوران و سرویس دهی غذا از مواردی است که با توجه به درجه هتل از کیفیت متفاوتی برخوردار است. ولی به طور کلی تمامی هتل‌ها موظف به رعایت یک سری از استانداردهای پیش بینی شده هستند. 
سرویس‌های بهداشتی: 
سرویس‌های بهداشتی و حمام در هتل‌ها باید از بهداشت بالایی برخورد باشند. ضدعفونی کردن حمام، سیستم تهویه مناسب، دسترسی مناسب، استفاده کردن از وسایل سالم (شیرآلات، دوش،…)، کف‌پوش‌های مناسب حمام از حداقل‌هایی است که باید در هر هتلی رعایت شود.

فضاهای عمومی: 
فضای عمومی یا لابی هر هتل باید با توجه به اندازه، تعداد اتاق‌ها و مراجعین هتل در نظر گرفته شود به طوری که بتواند فضایی برای آرامش و استراحت مهمانان فراهم نماید.  

معمولا هتل‌ها با توجه به موارد بالا و سطح خدمات ارائه شده ستاره دریافت می کنند. در ادامه حداقل استانداردی که هر هتل برای دریافت ستاره باید داشته باشد را بررسی می کنیم. باید توجه داشت که مواردی که ذکر می‌شود حداقل استاندارد لازم برای این است که ستاره مورد نظر حفظ شود و ممکن است هتل خدماتی بهتر از این سطح ارائه کند.

 

منبع: ghasrmonshihotel